27 January, 2013

Enam Belas.


Assalamualaikum.
Alhamdulillah.
Aku masih bernafas.
Enam belas tahun.
Angka umurku pada tahun dua ribu tiga belas.

Banyak telahku lalui bersama teman-teman STAD.
Susah.
Senang.
Gembira.
Sedih.
Kecewa.
Semuanya kami lalui bersama.
Walau terdapat beberapa salah faham sepanjang persahabatan kami,
itu tidak memisahkan kami.
Kami buddyz, kami takkan terpisah. (tiba)

Kini.
Tiba masa kami maju kehadapan.
Mengejar cita-cita.
Menjadikan mimpi itu sebuah realiti.
Berhijrah.
Satu perkataan yang amat menyedihkan bagi saya mungkin juga anda.
Maksud hijrah saya disini ialah berhijrah ke sekolah baharu.
Perit.
Sedih.
Kecewa.
Itu yang aku rasa sekarang.
Taknak berhijrah.
Taknak berpisah.
Yang penting, taknak keluar dari STAD tercinta! 

Tetapi...
Itu semua angan-angan yang terbang melayang.
Aku HARUS berhijrah.
Biar perit.
Biar sedih.
Biar kecewa.
Demi cita-cita yang harus digapai.
Demi impian yang harus direalisasikan.
Aku harus mengikutkan sahaja permintaan mamaku itu.
Mahu melihat aku memperoleh ijazah.
Mahu melihat aku menjadi seorang arkitek mahupun engineer yang berjaya.

Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar.
Sekolah baharu.
Suasana baharu.
Teman baharu.
Guru baharu.
Yang paling penting, pengetua baharu.
Muka masam mencuka pada hari pertama?
Tidak.
Senyuman palsu mungkin nampak lebih bagus.
Bagaimana aku akan hidup pada hari pertama disitu tanpa Ras dan Anas?
Terkapai-kapai seorang diri.
Berjalan seorang diri menyesuaikan diri.
Dengan persekitaran sekolah tanpa Ras.
3tahun kami bersama.
Berpisah begitu sahaja.

SPM.
Keutamaanku.
Memperoleh straight A's.
Sekaligus menjadi pelajar cemerlang.
(Maaf motip betul post entry bosan ni)
Bakal TTJ-ians,
Lydiea Aura